Komplikasi Serius Ketika Hamil (Bah 2)

[..sambungan Komplikasi Serius Ketika Hamil]

6) Tekanan darah tinggi atau Pregnancy Induced Hypertension

Pregnancy-induced hypertension (PIH) adalah tekanan darah tinggi yang berlaku ketika hamil dan lebih mudah terjadi pada wanita muda dengan kehamilan pertama, kehamilan kembar, atau pada seorang wanita yang menderita masalah kesehatan lainnya seperti diabetes dan hipertensi kronik.

Jika tidak dibendung, seorang wanita boleh menderita eklampsia (parah akibat kehamilan hipertensi) yang terjadi di akhir kehamilan yang boleh menyebabkan kejang pada ibu hamil.

7) Placenta Previa

Plasenta previa adalah salah satu komplikasi serius ketika hamil yang umum pada kehamilan yang berisiko tinggi, di mana plasenta melekat dekat atau menutupi leher rahim (pembukaan rahim). (ini adalah kes kawan saya yang saya ceritakan dalam entri lepas)

Ia akan mengakibatkan pendarahan yang berlebihan atau perdarahan di bagian bawah rahim atau area plasenta yang menutupi leher rahim. Faktor risiko lain yang terlibat adalah abnormal implantasi dari plasenta, memperlambat pertumbuhan janin, kelahiran pra-matang, bayi dilahirkan cacat dan infeksi sepanjang kehamilan.

8) Hidroamnios

Hidroamnios adalah suatu kondisi kelebihan cairan ketuban di sekitar janin. Kondisi ini boleh mengakibatkan bayi dilahirkan cacat, pecah ketuban lebih awal, plasenta abruption dan tali pusat prolaps. Antara faktor yang menyebabkan Hidroamnios ialah kelainan gastrointestinal dan kegagalan jantung.

9) Penyakit Rhesus

Penyakit Rhesus atau Rh adalah kondisi yang jarang terjadi ketika ada ketidaksesuaian antara jenis darah ibu dan bayi. Setiap individu memiliki jenis darah berbeza (O, A, B, atau AB) dan faktor Rh, baik positif atau negatif, yang mendefinisikan karakter tertentu.

Pada kasus Rh ibu negatif dan Rh bayi yang positif, komplikasi dapat terjadi jika sel-sel darah merah bayi menyentuh Rh negatif ibu. Dalam penyakit Rh ini, sistem kekebalan tubuh ibu menganggap Rh positif sel-sel darah merah bayi sebagai benda asing dan bertindak balas dengan menghasilkan antibiotik untuk melawan dan menghancurkan sel-sel asing ini.

Ianya tidak mungkin terjadi kepada kehamilan pertama. Namun, penyakit ini boleh berlaku pada kehamilan akan datang apabila Rh bayi tersebut adalah positif. Sebagai antibodi ibu, ianya akan melawan sel-sel Rh positif atau menghancurkan sel-sel darah merah dalam tubuh bayi. Bayi yang baru lahir dapat menjadi anemia atau komplikasi lain seperti penyakit kuning atau pembesaran organ.

10) Kehamilan Post-Term

Kehamilan Post-Term adalah kehamilan yang berlangsung lebih dari 42 minggu yang sering berlaku akibat dari kesalahan mengira waktu pembentukan janin.

Pada umumnya, di akhir kehamilan plasenta mulai berkurang dan tidak mampu berfungsi dengan baik. Selain itu, volume cairan ketuban juga mulai menurun. Ia akan mengakibatkan oksigen janin menjadi sedikit dan boleh menghentikan kenaikan berat badan.

[akan disambung esok..]

MommaSihat

012-4020841

Komen Di sini

CommentLuv badge

Anda boleh menggunakan Shaklee ID saya untuk dapatkan harga ISTIMEWA di mana-mana kaunter Shaklee!

Testimoni

Perut Buncit Kini Kempis

PENAFIAN & DISCLAIMER

Blog ini adalah hak milik peribadi saya dan tidak ditaja oleh oleh mana-mana warga persendirian, organisasi, mahupun pihak ketiga. Segala hasil penulisan adalah melalui pembacaan, pengalaman sendiri & perkongsian daripada pengguna (setelah mendapat keizinan daripada pengguna tersebut). Saya bukan doktor mahupun pakar perubatan, dan saya ingin pembaca yang budiman tahu bahawa blog ini tidak pernah dinilai oleh Badan Pemakanan dan Dadah mana-mana negara.

* DISCLAIMER: These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease.*

Follow Us

Follow our activity on the web and get to know us.

Contact Us

ID Shaklee: 881070,

+60124020841

Distributor Jawi Penang (COD)

hubungi@mommasihat.net

Copy Protected by Chetan's WP-Copyprotect.